Wil je ons wat vertellen over jezelf en hoe je hier gestart bent?
Ik ben Lander en Service Manager in Oost-Vlaanderen. Ik heb maatschappelijk werk gestudeerd en daar vond ik vooral psychologie interessant, inzicht in mensen. Na dat eerste jaar, verdwenen plots– wat in mijn ogen – de toffe vakken waren. Ik besloot een andere studie aan te vangen maar die begon pas in september dus heb ik tussentijds werk gezocht.
Toen ben ik via mijn broer aan de slag gegaan bij een kippenbedrijf, als manusje-van-alles. Mijn baas vroeg na een tijdje of ik er eigenlijk niet wilde komen wonen, daarna ben ik full-time gestart en heb ik allerlei opleidingen gevolgd: mechanica, elektriciteit, bedrijfsmanagement… Hier heb ik acht jaar allerlei functies uitgeoefend maar toen ik moest verhuizen, was ik genoodzaakt om naar ander werk op zoek te gaan. Zo heb ik de denkoefening gemaakt: wat zoek ik nu eigenlijk?
Online zag ik de Field Technician vacature voorbijkomen, ik bezocht de website en heb tot wel vier keer toe gebeld naar de HR-collega Nadine met de boodschap dat ik heel graag op gesprek wilde komen. Uiteindelijk heb ik samengezeten met Els en Filip en dat verliep vlot. Dankzij mijn kennis over de plaagdieren in het kippenbedrijf had ik een streepje voor bij de sollicitatie.
Inmiddels ben je doorgegroeid tot Service Manager?
Klopt, ik ben één jaar Field Technician geweest en door mijn gedrevenheid ben ik snel doorgegroeid tot Service Manager. Wat toen een klein team was, is inmiddels +10 medewerkers. Nu heb ik de combinatie tussen people management, administratie en technisch operationeel werk.
Ik blijf geïnteresseerd in wat we moeten doen en ook wat we niet moeten doen. Je komt namelijk heel wat ‘dwaalgasten’ tegen die bestempeld worden als plaagdier maar eigenlijk per ongeluk binnenvliegen en geen overlast creëren. Het is onze job het onderscheid te kennen.
Hoe verliep die transitie?
Prima. Ik heb voor mezelf een aantal waarden vooropgesteld die ik wil uitdragen met mijn team en duidelijke afspraken gemaakt. Dat idee kreeg ik via mijn coachingtraject met Intentive. Gelijkaardige fundamenten zijn later ook branchewijd geïmplementeerd: respect voor klant, collega en het materiaal. Kwaliteit en eerlijk communiceren over successen of fouten. Iedereen kan zich ook vinden in die waarden.
Op deze manier kunnen mijn teamleden en ik onze mening delen en blijf ik gewoon mezelf, een collega. Als je de afspraken schendt, zet ik bij wijze van spreken een andere pet op en maak ik duidelijk dat hetgeen gaande is, niet oké is. Zo blijft het duidelijk voor iedereen wat er verwacht wordt. Goede afspraken maken goede vrienden.
Zijn er nog aspecten die je een uitdaging vind?
Ja, sollicitaties voeren! Het is moeilijk een volledig beeld te schetsen als je iemand maar een uurtje spreekt. Ook heeft die sollicitatie een impact op de persoon tegenover jou, stress, beschaamdheid of vergetelheid. Dat bemoeilijkt de inschatting. Ik heb soms gedacht, ‘ik voel het niet helemaal’ maar dan blaast die persoon jou later omver. Of omgekeerd.
Voor mij is het vooral belangrijk dat een collega gemotiveerd en gepassioneerd is. De wil om te leren, want alles valt aan te leren, daar zorgt de Learning & Development collega Lise mee voor! Complementaire karakters zijn geen prio voor mij. Als later blijkt dat de persoon het team vervolledigt, is dat des te beter.
Momenteel heb ik in mijn team zowel mannen als vrouwen, die dynamiek verandert het team. Het is een verrijking om die sfeer in het team te zien veranderen. We voegen elk onze sterktes toe aan het team en dat maakt het mooi.
Heb je advies voor mensen die twijfelen of deze sector iets voor hen is?
Mensen denken heel vaak traditioneel over pest control. Ze zien nog niet wat voor innovatief en gedigitaliseerd bedrijf wij zijn en het leuke daaraan. Wij komen niet zomaar langs voor afvangst.
Onze focus is preventie en daar draait het Integrated Pest Management verhaal rond. Eens ze dat doorhebben, gaat een nieuwe wereld open en wordt de job ineens veel aantrekkelijker!