Blogartikel
Wie is Kevin?
Yes, ik ben Field Technician in regio West-Vlaanderen. Ik was vroeger hoofddierenverzorger in het Boudewijn Sea Park. Na een tijdje ging ik op zoek naar wat anders en via de VDAB heb ik kennisgemaakt met Anticimex.
Gezien ik al in de dierensector zat, was de switch niet zo groot. Ik heb heel traditioneel een mooie brief geschreven en mijn CV met de post opgestuurd. Daarna ben ik op gesprek gekomen en werd ik aangenomen! Inmiddels ben ik hier nu zo’n 4,5 jaar.
Krijg je ook het nodige materiaal ter beschikking?
Ja, we moeten veilig kunnen werken – daar ziet de Quality & Safety afdeling zeker op na. We komen op daken, werken op hoogtewerkers, hanteren chemische stoffen en bezoeken zware industriële omgevingen of clean-room zones in farmaceutische bedrijven.
We werken volgens de protocollen en richtlijnen van Anticimex maar ook die van de klant, het is dus belangrijk dat we de juiste kennis en goed materiaal hebben om de job te kunnen doen.
Wat maakt jou gelukkig in de job?
De vrijheid. De mogelijkheid om te beslissen wat je mag en kan doen, rekening houdend met de klant en collega-planner. Je hebt ook vaste klanten waarbij je flexibel kan plannen. Daarnaast, de veelzijdigheid van de job! De ene dag is het een muis, de andere keer duiven of kakkerlakken. Je weet niet wat te verwachten vooraleer je op locatie komt bij een ‘noodoproep’, zoals wij dat noemen.
Ik was vroeger actief als valkenier en heb toen natuurlijke duivenwering gedaan. De mogelijkheid om mij hierin verder te specialiseren binnen Anticimex trok mij ook aan. Momenteel is dat nog niet met de valk – dat stond even op pauze tijdens mijn verbouwing maar dat wil ik graag opnieuw opnemen. Zo heb ik een volledig stappenplan en een handleiding uitgeschreven voor mijn Service Manager. Binnenkort bespreken we die samen om te zien hoe we dat kunnen implementeren in onze afdeling.
Voel je nog steeds de uitdaging na 4,5 jaar?
Zeker, als je de situatie van één gespotte muis in een magazijn van +1000m² voorgeschoteld krijgt. Vind die maar eens hé! Allereerst zoeken we dan naar de oorzaak, toegangswegen en mogelijke nestplekken. We verkleinen het spreekwoordelijke net rond de muis en met wat geluk, spotten we de muis ook.
Heel vaak zie je ze ook niet maar blijkt het probleem wel opgelost want er komen geen nieuwe meldingen meer binnen van schade of waarnemingen. Dat is wat de klant verwacht en dat doen we ook.
Is je functie geëvolueerd sinds je gestart bent?
Zeker. Ik ben gegaan van groentje tot halfgevorderd en specialist. De basis blijft hetzelfde maar de sectorontwikkeling is enorm! Dankzij onze Integrated Pest Management methode en duurzaamheidsdenken is er nu veel minder gifgebruik en veel minder mechanische bestrijding.
Het is diervriendelijker en milieuvriendelijker. Anticimex staat niet stil op het vlak van digitale vooruitgang; met behulp van data kunnen we betere voorspellingen doen en preventief ingrijpen.
Heb je anderen al mogen helpen opleiden?
Ja, ik heb al een 5 à 6-tal collega’s meegenomen tijdens hun meeloopdagen. Ze besluiten de dag altijd met de woorden dat ze veel bijgeleerd hebben. Het is fijn om te kunnen bijdragen aan hun opleiding. Dan geef ik mijn advies ook steeds mee: wees open minded, stel je op als teamspeler en bel naar je collega’s, die zijn er om te helpen!
Zijn er momenten die je bijgebleven zijn?
Heel wat, zo herinner ik mij nog een grappig moment. We kregen een melding binnen van een rat en toen ik de camerabeelden bekeek zagen we in de verte iets wat leek op een rat... Na mijn onderzoek bleek dat eigenlijk een egel te zijn die geïnfiltreerd was in de winkel. Die hebben we opgesnord en buitengezet 😊.
De klant maakt tegenwoordig ook echt behulpzame beelden, met smartphone of veiligheidscamera’s. Ik heb een archief van klantenfilmpjes die perfect tonen hoe knaagdieren zich gedragen, zich fantastisch kunnen verbergen en zich overal een weg weten te banen. Echt héél inventieve beestjes!